D-vitamiini lapselle: puute voi hidastaa kehitystä

D-vitamiini lapselle – mikä on sopiva määrä, ja mitä hyötyä siitä on? Vitamiinit ovat ihmisille elintärkeitä, ja lapset eivät ole poikkeus: lapsille vitamiinit ovat jopa tärkeämpiä kuin aikuisille ja vanhuksille, sillä niiden puute voi aiheuttaa vireystilan laskemista, väsymystä ja jopa fyysisen kehityksen hidastumista.

 

Mikä on sopiva määrä d-vitamiinia lapselle?

D-vitamiinin tarve on kiistelty aihe: suomalaiset viranomaiset ovat jo pitkään todenneet, että 10-20 mikrogramman päiväannos riittää jokaiselle vauvasta vaariin. Suomalaisten voisi kuitenkin olla fiksumpaa syödä virallisten suositusten turvallinen maksimimäärä, eli lähes sata mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä, toteaa erikoislääkäri Hannu Vierola (lähde: Yle.fi). Aihe vaatii kuitenkin lisää tutkimusta, ennen kuin voidaan varmaksi todeta, mikä on absoluuttisen paras määrä d-vitamiinia päivässä lapselle. Jokaisen lapsen tulisi kuitenkin saada d-vitamiinia vähintään virallisten saantisuositusten mukainen määrä, 10 mikrogrammaa päivässä.

TILAA D-VITAMIINIT SUORAAN KOTIIN >

 

Miksi lapsen on tärkeä saada d-vitamiinia?

D-vitamiini on lapsen kehityksen kannalta erittäin tärkeä vitamiini, sillä se ehkäisee osteoporoosia ja edistää yleisesti elimistön hyvinvointia ja sen kehittymistä. D-vitamiinista on hyötyä myös aikuisille, sillä yli 20 mikrogramman päiväannoksen on todettu ehkäisevän luunmurtumia – vitamiinilisän syömisestä tai d-vitaminoidun tuotteiden käyttämisestä on siis hyötyä myös iäkkäille ihmisille.

Pahimmillaan d-vitamiinin puute johtaa riisitautiin

Riisitauti on lasten luustoa pehmentävä sairaus, jonka yleisimpiä oireita ovat vinot jalkojen luut, ”länkisääret”, rintakehän epämuodostumat ja vastustuskyvyn puute (lähde: Wikipedia). Vaikka tietoisuus sairauden aiheuttajista on levinnyt, tautia todetaan yhä Suomessa. Vuonna 2003 Suomessa aloitettiin johdonmukainen elintarvikkeiden d-vitaminointi, mikä on auttanut kitkemään pahimmat epidemiat.

 

 

Mistä d-vitamiinia saa helpoiten?

Luonnon ylivoimaisesti paras d-vitamiinin lähde on aurinko. Siitä voi saada aurinkoisena kesäpäivänä jopa 200-300 mikrogrammaa d-vitamiinia jo lyhyen ajan – parhaimmillaan jopa 15 minuutin – aikana. Tämä ei ole kuitenkaan ratkaisu Suomessa, sillä aurinko ei paista läheskään tarpeeksi kovalla teholla syksyisin, talvisin ja keväisin.

Ruoista d-vitamiinipitoisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kalasienet ja d-vitaminoitu maito. Määrät eivät ole kuitenkaan kovinkaan suuria: d-vitamiinipitoisin kala, kuha, sisältää 24 mikrogrammaa d-vitamiinia sadassa grammassa kalaa. Sienissä määrät ovat huomattavasti pienemmät, ja maidossa on d-vitamiinia 4 mikrogrammaa per lasi (2dl).

Ravintolisä on helpoin, ja todennäköisesti edullisin tapa hankkia päivittäinen d-vitamiiniannos lapselle

Lähes jokainen vanhempi pyrkii ruokkimaan lastaan mahdollisimman monipuolisesti, mutta jokainen vanhempi tietää myös, että joitakin asioita ei voi vain pakottaa syömään. Erityisesti talvella, kun d-vitamiinin saanti auringosta on lähellä nollatasoa, voi olla hankalaa saada lasta syömään tarpeeksi d-vitamiinipitoista ruokaa, kuten kalaa tai sieniä. Helpoin ratkaisu tällaisessa tilanteessa on hankkia jonkinlaista d-vitamiinilisää.

D-vitamiinilisiä voi hankkia ruokakaupoista ja apteekeista. Helpoin tapa on kuitenkin tilata sitä suoraan omaan postiluukkuun. Esimerkiksi Suomen Terveysravinto myy 20 kuukauden eli 600 purutabletin d-vitamiinipakkausta reilulla kolmella kympillä, ilman postikuluja. Päiväannokselle tulee hintaa alle 20 senttiä. Esimerkiksi kalaan verrattuna ravintolisä onkin huomattavasti edullisempi tapa hankkia tarvittavat vitamiinit ruokavalion kylkeen lapselle, ja se on todettu meidänkin taloudessa toimivaksi ratkaisuksi.

TILAA HETI >

 

Unohtuivatko päivän d-vitamiinit? Älä huoli, tärkeämpää on pitkän aikavälin saanti

Vaikka d-vitamiinitabletti unohtuisi silloin tällöin, se ei ole maailmanloppu: d-vitamiinin saanti lapselle tulisi mitata viikkotasolla tai muutaman päivän ajanjaksoissa. Jos tavoitteena on, että lapsi syö 20 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä, viikossa sitä pitäisi nauttia 140 mikrogrammaa ja esimerkiksi kolmessa päivässä 60 mikrogrammaa. Älä kuitenkaan syötä lapselle koko viikon annosta kerralla jos olet unohtanut koko viikon d-vitamiinipurutabletit, siitä ei ole niinkään hyötyä sillä koko määrä ei välttämättä imeydy oikein. Tupla-annos muutaman unohduspäivän jälkeen on kuitenkin turvallinen, onhan päivittäinen turvallinen yläraja niinkin korkea kuin 100 mikrogrammaa, eli viiden 20 mikrogramman suositussaantiannoksen verran.

 

Voiko d-vitamiinista olla haittaa lapselle?

Lyhyt ja ytimekäs vastaus on, että ei voi. D-vitamiini on elintärkeä niin lapsille, aikuisille kuin vanhuksillekin, sillä se tehostaa elimistön toimintaa ja kehittyvän lapsen kasvua sekä vahvistaa luita iästä riippumatta.

On kuitenkin hyvä muistaa, että liika on liikaa: esimerkiksi 300 mikrogramman annos joka ikinen päivä muutaman vuoden ikäiselle lapselle on liikaa. Jos d-vitamiinia nauttii liikaa, lapsi alkaa ennemmin tai myöhemmin kärsimään mm. huonosta ruokahalusta, pahoinvoinnista ja vatsavaivoista. Pahimmassa, rajussa ja pitkään jatkuneessa yliannostuksessa oireina voivat olla jopa luukato tai munuaisvaurio (lähde englanniksi). Älä siis syötä lapselle järkyttäviä määriä vitamiineja. Harva näin onneksi tekee, mutta joillakin sivustoilla levitetään vahingollista tietoa liian suurista d-vitamiinisuosituksista, minkä myötä jotkin vanhemmat eivät ole informoituja faktojen pohjalta.