D-vitamiinisuositus – näin paljon tarvitset d-vitamiinia joka päivä

D-vitamiinin tarve ruokavaliosta ja ravintolisistä on jokaisella suomalaisella suuri: d-vitamiinia ei saa näillä leveysasteilla juurikaan auringosta, niinpä sitä tulee hankkia runsaasti muista lähteistä.

 

Virallinen d-vitamiinin saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä

Eviran virallinen d-vitamiinisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Saantisuosituksesta käydään kuitenkin paljon keskustelua, sillä Suomen virallinen saantisuositus on melko alhainen verrattuna muiden maiden suosituksiin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa saantisuositus on 15 mikrogrammaa päivässä, eikä tähän lukemaan ole laskettu lainkaan auringon vaikutusta – se on Yhdysvalloissa suurempi kuin Suomessa. Lisäksi keskieuroppalainen 19 asiantuntijan paneeli suositteli terveille aikuisille 25–50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä.

 

D-vitamiinia voi olla fiksu syödä saantisuositusta enemmän – jopa 100 mikrogrammaa päivässä

Vaikka Eviran virallinen d-vitamiinisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä, voit hyvin syödä – ja se voi olla jopa fiksua – huomattavasti suurempiakin määriä d-vitamiinia. Turvalliseksi maksimisaanniksi onkin määritelty juuri 100 mikrogrammaa päivässä. Esimerkiksi Helsingin Yliopiston professori Ilari Paakkari linjasi hiljattain, että jokaisen odottavan äidin tulisi syödä 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä jo pelkästään lapsen terveyden takia.

Erilaisia d-vitamiinivalmisteita myyvät kaikki ruokakaupat ja apteekit. Helpompaa on kuitenkin tilata kapselit netistä, ja ne ovat yleensä myös huomattavasti halvempia näin. Esimerkiksi Suomen Terveysravinto myy 20, 50 ja 100 mikrogramman d-vitamiinivalmisteita lähes tukkuhintaan. Päiväannokselle tulee edellämainitun paketin kautta hintaa vain 12 senttiä.

D-vitamiinin virallinen saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Voit kuitenkin syödä turvallisesti jopa 10 kertaa enemmän.

D-vitamiinin virallinen saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Voit kuitenkin syödä turvallisesti jopa 10 kertaa enemmän.

 

D-vitamiinin hyödyt: kohonnut vireystila, parempi vastustuskyky ja kehon yleinen suorituskyky

D-vitamiini vaikuttaa äärimmäisen positiivisesti kehon hyvinvointiin monella osa-alueella. Se virkistää ja ylläpitää kaikkien elintoimintojen tehoa, ja on yksi tärkeimmistä vitamiineista joita ihminen voi ravintolisästä syödä.

D-vitamiinin lääketieteelliset hyödyt

  • Tehostaa solujen sisäistä toimintaa (Lähde)
  • Parantaa mm. kudosten, suoliston, aivojen, rauhasten ja vasta-ainereseptorien suorituskykyä (Lähde)
  • Tehostaa kalsiumin imeytymistä (Lähde)
  • Nostaa keskushermoston toimintakykyä (Lähde)

D-vitamiinin hyödyt arjessa

  • Vähentää masennusta (Lähde)
  • Ennaltaehkäisee lihomista (Lähde)
  • Parantaa yleistä vireystilaa ja vastustuskykyä (Lähde)

 

Mistä d-vitamiinia saa helpoiten?

D-vitamiinia voi hankkia ravinnon kautta monesta lähteestä. Esimerkiksi maitoon on lisätty jo yli kymmenen vuoden ajan d-vitamiinia, ja se onkin vaikuttanut positiivisesti kansallisiin d-vitamiinitasoihin. Suomalaisten d-vitamiinitasot ovat kuitenkin yhä melko alhaiset, ja monen olisi tarpeen syödä huomattavasti enemmän d-vitamiineja maksimaalisen vastustuskyvyn ja elimistön toimintakyvyn saavuttamiseksi.

D-vitamiinin lähteet ruoasta

  • Kala
    • Kalassa on yhdessä annoksessa (120 grammaa) jopa 10-20 mikrogrammaa d-vitamiinia. Kaloista saat myös hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja.
  • Kananmuna
    • Yhdessä kananmunassa on noin 1,3 mikrogrammaa d-vitamiinia.
  • Kevytlevitteet ja margariinit
    • Yhdessä annoksessa (n. 5 grammaa) edellämainittuja leivänpäällisiä on noin 0,5 mikrogrammaa d-vitamiinia.

D-vitamiinia on usein helpompi hankkia erilaisten ravintolisien kautta. Esimerkiksi Suomen Terveysravinnon valikoimista voi valita joko 20, 50 tai 100 mikrogramman d-vitamiinitabletteja. D-vitamiinivalmisteita voi ostaa myös ruokakaupoista ja apteekeista.

 

D-vitamiini lapsille: kuinka paljon lapsi tarvitsee d-vitamiinia?

Lapset tarvitsevat d-vitamiinia siinä missä aikuiset ja vanhuksetkin. Kasvavalle lapselle d-vitamiinin tarve voi usein olla jopa suurempi suhteessa painoon.

Monipuolisen, kalapitoisen ruokavalion avulla lapsi saa tarpeeksi d-vitamiinia kasvaakseen myös ilman lisäravinteita. Kasvavan lapsen tulisi nauttia päivittäin virallisten suositusten mukaan noin 10 mikrogrammaa d-vitamiinia. Lapsille on kuitenkin tarjolla erilaisia d-vitamiinivalmisteita. Niillä ei tule korvata muita d-vitamiinin lähteitä, mutta ne toimivat erinomaisesti monipuolisen ruokavalion lisänä.